Det är jag som är bromsklossen

 
Något som jag har märkt hjälper mig som utmattad är att göra saker långsamt. Ibland behöver jag påminna mig om att ta det långsammare och ibland är det bara så att det inte går lika fort som jag hade önskat. Innan jag blev sjuk ville jag alltid att saker skulle gå snabbt och jag gillade att tex jobba fort och effektivt. När jag väl hade börjat med en uppgift så ville jag helst klara av den i ett svep istället för att ta pauser och fortsätta med den senare. Numer kan jag inte alls jobba på det sättet, utan jag försöker sätta tidsramar på hur länge i sträck jag får hålla på med en uppgift. 
 
Något annat som hjälper mig är att röra mig långsamt. Jag kommer ju från Stockholms-området och är rätt van vid att gå fort och göra saker snabbt, speciellt i allmänna miljöer.
I början av min utmattning gick jag väldigt sakta, om jag gick på promenad med någon fick jag ofta säga till hen att sakta ner så att jag skulle hinna med. Numer kan jag vara snabbare, men jag märker att min hjärna inte riktigt hänger med då och att jag mår bättre av att göra saker i ett lugnare tempo. Jag kommer ihåg en intervju med fysioterapeuten Mikael Hedberg som jag hörde i somras i Söndagarna med Stina Wolter. Han berättade att hjärnan upplever mer stress om vi rör oss fort, precis som när vi försöker ta in mycket information snabbt eller har mycket att tänka på samtidigt. Och när man tänker efter är det ju rätt logiskt.  Det är något jag måste påminna mig om, speciellt när jag är inne i stan. För hjälp vad det ska gå fort hela tiden! Folk har så bråttom så man kan tro att alla har något livsviktigt dom ska göra. Fast dom egentligen kanske inte ens är sena till jobbet. 
 
Jag var förut en sån som irriterade mig på att människor gick långsamt. Nu är det jag själv som är den personen. Och jag märker ju hur folk omkring mig blir störda. Det är liksom inte riktigt okej att vara så långsam som jag är. Jag bryr mig inte så mycket om det, men jag tänker på hur det är för andra som kanske helt enkelt inte kan vara snabbare. Om man sitter i rullstol, är gammal eller har något handikapp, hur ska det då inte kännas för den personen? Min farmor är 93 år och har sen några år tillbaka inte kunnat gå utan rullator. Det är inte konstigt att hon  inte tycker om att röra sig ute så mycket. Hon måste ju känna att hon har en helt annan takt än alla andra. 
 
Härom dagen mötte jag en kvinna med barnvagn på trottoaren. Hon fastnade lite med hjulen på vägkanten och jag fick stannar till lite för att hon skulle komma förbi. 
- Oj förlåt, tar jag för lång tid på mig! utbrast hon. 
Alltså va!
 
Tyvärr tror jag inte att vi har nått gränsen. Det verkar snarare som att allt ska gå fortare och fortare hela tiden. Men varför måste det gå så snabbt? Och börjar samhället gå så fort att vissa människor inte ens får plats? Vad är det egentligen vi har så bråttom till?
#1 - - Iza Palm:

Stockholm är ju så typiskt "alltid-på-gång" stad, det ska ske snabbt, och effektivt. Om man slår sig på vägen, bara resa sig igen. Inte stanna liksom. Bråttom till att leva ett liv man inte hinner andas i?
Nej jag vet inte. Jag kan gå rätt fort jag med, och bli sjukt irriterad när folk går långsamt, eller stannar mitt framför en. MEN, det brukar mest bero på att jag bara vill komma fram till eventuellt dit jag ska, eller att jag bara vill ja, gå utan att möta "hinder". Vid röd gubbe är de ju annat..! Haha. Men jag kan också ha dagar där man måste gå långsamt själv för att inte stressa iväg.

Svar: Jo det är ju verkligen rätt extremt här, tyvärr...
Johanna

#2 - - Tilda Barkselius:

Otroligt intressant att läsa, speciellt det där att hjärnan blir stressad när en går fort :)

Svar: Vad kul! Ja det var ett väldigt intressant program. Ska försöka länka det i inlägget!
Johanna

#3 - - Katta:

Jag går alltid väldigt fort, och hur konstigt det än låter så blir jag nästan stressad av att gå långsamt, speciellt när det är i stan. Jag tror att det beror på att det är så mycket folk i Stockholm och alla vill komma förbi och ja det bara blir så, vet inte om du förstår hur jag menar men haha.

Svar: Jo jag förstår hur du menar! Det var det jag också gjorde förut, tyckte det var så jobbigt när folk var långsamma. Men nu är det jag som är den:)
Johanna

#4 - - Ellen Gräntz:

Vad fint att läsa! Jag har också ett väldigt behov av att göra saker långsamt just nu.

Svar: Tack! Ja det hjälper verkligen!
Johanna

#5 - - Louise:

De är en bra fråga! väldigt bra inlägg :)

Svar: Tack så mycket:)
Johanna

#6 - - J:

Ta bara en titt på trafiken i Stockholm (nog alla större städer, för den delen) mot för i mindre städer...Står någon bara någon sekund för länge när det blivit grönt, tutar bilen bakom direkt aggressivt. Utan en aning om personen i bilen framför kanske just spillt kokhett kaffe i knät, fått ett förkrossande besked eller så...Skulle aldrig hända i mindre städer. Och folk jobbar ju heltid och ska hinna med att hämta ungarna på dagis osv i lika stor mån där också. Så vad beror det egentligen på? Bra fråga.

Svar: Ja det där med tutandet är himla störigt. Har hänt att bilar har tutat på mig då jag gått för långsamt över övergångsställen. Antar jag i alla fall...
Johanna

#7 - - yogapassion.blogg.se:

Jag tycker att allt går väldigt snabbt i Stockholm. Alla är alltid på väg någon stans i rask takt och dom flesta står inte ens still i rulltrappor utan går. Jag flyttade från Stockholm till Göteborg och tycker att det är lite lugnare där. Ett annat tempo :) Och just nu bor jag i Italien. Har knappt sett någon jäkta här, är väldigt skönt. Man påverkas verkligen av omgivningen.

Svar: Ja det är verkligen så att miljön spelar roll! Åh låter drömmigt att bo vid medelhavet, måste jag definitivt göra någon gång också:)
Johanna