Drömmen om en mataffär med bara lösvikt i Stockholm

 
Hej i sommarvärmen! Här är en liten kompis jag åt lunch med häromdagen. Inte mycket som är så somrigt som nyckelpigor tycker jag! 
 
Tyvärr finns det ännu inte någon mataffär där det endast går att köpa varor i lösvikt i Stockholm. Det finns planer för att butiken Wasteless ska öppna på Söder, men just nu verkar starten vara uppskjuten. Så synd, jag hoppas verkligen att öppningen ska bli av!
 
Ju mer jag lär mig om förpackningar, speciellt i plast, desto mer inser jag hur galet det är att vi har börjat packa in all mat i små delar för att kunna köpa dom. Jag pratade precis om detta med min farmor som kommer ihåg när hon fick ta med sig burkar och flaskor till handeln för att köpa mat. Så det här med all förpackad mat är ändå ganska nytt. Vi behöver bara gå tillbaka till hur vi hanterade mat innan för att spara enormt mycket resurser och energi. Och dessutom förhindra att våra begynnande plastberg blir större än vad dom är. 
Vissa saker går att köpa på lösvikt som godis, nötter, bröd och grönsaker. Tyvärr är dom flesta ekologiska varorna fortfarande förpackade i plast, så det gör det än svårare om man väljer det. 
 
Sen tidigare finns affären Gram i Malmö som säljer lösvikt. Den har gått så bra att dom nu ska flytta till en ny större lokal, läste jag nyss på Oddecos blogg som jobbar där. Så kul! Den första affären i Skandinavien är Lös i Köpenhamn som öppnade 2015. 
 
Så nu är det verkligen dags att det kommer en till Stockholm också. Wasteless kommer också sälja största delen ekologisk mat. Ni kan läsa mer om dom på deras Facebook-sida. Jag kommer i alla fall att vara så beredd att springa dit när dom öppnar:)
#1 - - Louise:

Hade gärna velat handla bara lösvikt med! Synd att de är så svårt att hitta sånna butiker bara :/

Svar: Ja väldigt synd! Men hoppas på att det är påväg nu!🎈
Johanna

#2 - - Amanda:

Hoppas det snart kommer!!

Svar: Eller hur!🙏
Johanna

#3 - - Ellen Gräntz:

Oj, detta har jag inte ens tänkt på. Tack för insikten!

Svar: Kul att du fick en insikt 😊✨
Johanna

#4 - - J:

En sak jag själv inte förstår är varför de gjorde om mjölkförpackningarna till att sätta på en plastkork, mot för när man bara smidigt kunde riva av ena hörnet.

1. Det är en plastkork - sämre för miljön och svårare när man ska sortera/slänga sen också. Förut var hela gjord i papp.

2. Man kan inte vara säker på att ingen redan öppnat korken i affären, spottat i mjölken eller slängt i något, som man också kunde förut.

3. Mjölken rinner ur mycket sämre än förr när man bara kunde riva av hörnet - det skvätter massor på sidan om. Och gäller det yoghurt, är det mycket svårare att få ur allt också, då korken är placerad mitt på toppen och inte i ena hörnet.

Slutsats: obegriplig och dum idé.

Svar: Oh ja, håller helt med! Tyvärr verkar ju dom vara populärast så nu finns väl dom gamla knappt kvar.
Johanna

#5 - - Bella:

Detta hade jag inte ens tänkt på! Hoppas det öppnar i Sthlm snart.

http://nouw.com/bellss

Svar: Ja verkligen!
Johanna

#6 - - Johanna Utterberg:

Hoppas det kommer en till Stockholm snart! :)

Svar: Ja hoppas hoppas🙏☺️
Johanna

#7 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Alltså tack för att du öppnar upp mina ögon! Detta låter ju verkligen så bra, kommer helt klart att gå och handla där när de öppnat! :)

Svar: Åh tack vad glad jag blir av din kommentar! Ja, hoppas dom öppnar snart. Men det verkar ha gått så bra i Malmö så det är nog bara en tidsfråga🌞
Johanna