Börja plastbanta del 12 - Ny toalettborste + litet lifehack

 
Nu kör vi del 12, wohoo!
 
Dagens tips blir den här fina toalettborsten plus hållare som jag köpte på Iris hantverk. Jag har ju skrivit om dom förut, älskar allt dom tillverkar. Det är märkligt hur man kan tycka att såna här vardagsredskap är vackra men det tycker jag verkligen. 
 
Själva borsten är gjord i björkträ och bara stråna är i plast. Hållaren är gjord i mjukbetong. 
Jag drog mig lite för att köpa dessa först för det kändes lite konstigt att tvätta hållaren så man kan använda den igen. När dom använts ett tag vill man ju bara slänga dom så fort som möjligt. 
 
Men sen fick jag höra om detta lifehack så då känns det lite lättare. När man har skurat toaletten så spolar man en gång på borsten som vanligt. Men sen är det bättre att låta borsten lufttorka än att ställa tillbaka den i koppen direkt. Bakterier och mögel bildas ju lättare när något är fuktigt. Så då kan man klämma fast borsten under sitsen ett tag tills den torkar. Smart! Borsten får man nog byta ut efter ett tag ändå, men det gör i alla fall att den håller sig ren längre. Och hållaren kan då vara lättare att bara göra rent med något rengöringsmedel och dusch tänker jag mig. 
 
När jag köpt dessa såg jag att Lapland Eco Store hade toalettborstar i trä med strån i svinborst och helt utan plast. Och en väldigt snygg hållare i rostfritt stål som man kunde hänga upp borsten på. Dessutom lite billigare...
Jaja, får pröva den borsten nästa gång så får hållaren bli tips till någon av er istället:)
#1 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Bra tips!!

Svar: Tack☺️
Johanna

#2 - - Tess:

Vilket bra tips! Jag älskar också Iris Hantverk och har plastbantat en hel del här hemma, men just toalettborsten har aldrig slagit mig att jag borde byta ut :) Tack för idén!

Svar: Ja visst har dom så fina saker! Det kommer så mycket fint hela tiden inom det hållbara, härlig utveckling ☺️
Johanna

#3 - - Celine:

Åh men att låta den lufttorka måst jag börja göra, känns ju så vidrigt att bara ställa in den i den där äckliga koppen på en gång sedan!

Svar: Ja det funkar jättebra! Värsta är ju på allmänna toaletter när borsten står i några centimeter brunt vatten😖
Johanna

#4 - - Eda Salihov:

Herregud vilket enkelt men asgrymt tips! Detta är det bästa med bloggar, personer som du upplyser oss med viktiga och simpla saker! Tack!!

Svar: Haha tack vilken fin kommentar!☺️🌟
Johanna

#5 - - M i A:

Åh, så bra tips! Tack:) Kram

Svar: Kul att du tycker det! Kram🌸
Johanna

#6 - - M i A:

Åh, så bra tips! Tack:) Kram

#7 - - Johanna:

vilka bra tips! har aldrig sett en helt plastfri toaborste.

Svar: Nej det bara poppar upp nya och bra miljöalternativ hela tiden. Så kul ju!☺️
Johanna