Varningstext på plastprodukter?

 
Sodastream har startat en kampanj för att få till en varningstext på alla plastflaskor som säljs. "Plast dödar" (alltså fisk...) är deras förslag som ni ser på bilden ovan. Alltså liknande det som infördes på tobaksprodukter för några år sedan.
Vad tycker ni om den iden?
 
Jag är själv generellt för såna här typer av samhällslösningar när det gäller miljöförstöring. Fortfarande verkar det vara mer upp till oss som individer att försöka förändra vårt sätt att leva, än att det blir förändringar på en högre nivå. Även om det börjar hända mer nu.
 
Att försöka förändra sitt sätt att leva till att bli mer miljövänligt är inte lätt, speciellt inte för den ganska stressad moderna människan. Man behöver vara uppdaterad, göra research vid inköp och tänka till lite hela tiden. Och det har man kanske inte alltid tid med. För att inte tala om när man är sjuk eller har andra katastrofer i sitt liv, hur mycket orkade jag tänka på miljön när jag var utbränd egentligen?
Därför brukar det ha mycket större effekt när det kommer lagstiftning eller t o m förbud kring exempelvis produktion av en vara.
 
Ett exempel är när freon och CFC förbjöds i många länder på 90-talet. Det hade då visat sig ha blivit stora hål i ozonlagret i atmosfären och en stor orsak var utsläppen av dessa gaser. Förbuden gjorde att utsläppen minskade och ozonhålen har nu blivit mindre. En stor miljökatastrof som vi faktiskt lyckades lösa.
 
Om vi själva hade fått bestämma om vi ville köpa saker med freon eller CFC i och bara fått information om riskerna, hur lång tid hade det då inte tagit innan utsläppen minskade? Säkert hade det nog fortfarande varit en fråga idag tror jag.
Nu tycker jag att förbud till att ge bort plastpåsar i affärerna och varningstexter på plast är lite väl tamt, men det är ändå bättre än inget. Vad tror ni, kan detta ha effekt?
#1 - - Netti Starby:

Jag har faktiskt ingen aning om det kan ge effekt? Kramis