När ska vi som samhälle börja uppfostra män bättre? #metoo

 
Jag hade tänkt och skriva ett miljörelaterat inlägg idag men dom senaste dagarnas debatter om #metoo är alldeles för bra för att jag inte ska kunna ta upp det också. 
 
Jag har självklart varit med om trakasserier och övergrepp på något sätt också, ja det har ju i princip alla kvinnor. Men jag har nog haft tur i att det har har varit mildare saker och inte från någon jag känner eller har jobbat med. Tafsande på krogen, kommentarer från hormonstinna killar i högstadiet och inte mindre än två engelsmän som blottade sig för mig och mina kompisar en kväll på Mallorca. Såna saker. 
Inget av det här är ju okej såklart, men om jag jämför med så mycket jag läst dom senaste dagarna, känns det som att jag verkligen kommit lindrigt undan. 
 
Det sjuka är att det här ändå fortfarande får hända i ett av världens mest jämställda länder. Vi har ju för 17 sexualkunskap i skolan, varför pratar man inte om det här då?! Med tjejer men framförallt med killar. När det nu verkar vara så att väldigt många killar är i riskzonen för att dom någon gång kommer att utföra någon form av sexuellt brott, vare sig det är grovt eller mildare, borde vi inte försöka förhindra att det händer?
 
Som det är nu verkar det som att det är tjejer som ska vara på sin vakt. Vi får lära oss självförsvar, inte gå ensamna hem och köpa tårgas att ha med oss i väskan. Men det är ju inte vi som är problemet, det är männen! Det är ju mot dom man ska rikta sina insatser på, helst så tidigt som möjligt. 
 
Det gäller förresten alla typer av brott. Det är någonting som gör att män begår ca 80% av alla brott som sker i Sverige. Om det är kulturellt eller medfött spelar ingen roll, det måste ju ändå gå att förebygga mer än det görs idag. Varför gör vi inte det?
#1 - - Netti Starby:

Bra att du också lyfter ämnet för det är så himla viktigt! Kramis

Svar: Tack och kram🌸😊
Johanna

#2 - - Fanny Johansson:

Bra skrivet! Så hemskt att trakasserier är så normaliserat även i Sverige..

Svar: Tack! Ja usch, men riktigt bra att det här upproret kom nu!
Johanna

#3 - - yogapassion.blogg.se:

Jag har verkligen börjat förstå omfattningen av de här problemen efter metoo.. Så tråkigt och hemskt! Hoppas verkligen på en förändring framöver!

Svar: Ja usch, vi får hoppas att det här är ett steg på rätt väg!🌸
Johanna

#4 - - Hanna Karlsson:

Bra att du skriver om det! Jag har inte tidigare förstått vidden av problemet med killar som inte låter tjejer vara. Kampanjen är så viktig!

Svar: Ja, den behövs verkligen!💪
Johanna