Om läkarmedicinen vs hälsorådgivare.

Hej på er!
 
Jag skrev ju för ungefär en vecka sen nu om att jag hade fått något slags bakslag i utmattningen. Jag var hemma på heltid i två veckor och kände mig som en urvriden disktrasa. Ingen ork, väldigt hungrig hela tiden och väldigt trött i hela kroppen. 
 
Men i fredags så vände det äntligen! Då hade jag ätit en rätt stor dos järntillskott i nio dagar på inrådan av min kostrådgivare, och jag känner mig rätt övertygad om att det var det som var problemet. Så otroligt skönt! Den här veckan har jag jobbat sen i måndags och känner mig bättre än på mycket länge. Jag har tom haft rätt mycket ork kvar när jag kommit hem från jobbet på kvällen. 
 
Så märkligt ändå att jag gjorde ett blodprov på vårdcentralen bara två veckor tidigare som visade helt normala järnvärden. Hur kan det vara så? När jag gick till min kostrådgivare så sa hon att det syntes på mig direkt att jag hade anemi. Att det var som att jag hade tappat färgen i huden, ögonen och på läpparna. 
 
Så mitt bästa tips till alla som lider av både psykisk ohälsa och obestämda kroppsliga problem som är svåra att hitta förklaringar på; sök er till alternativa vårdgivare! Det finns massor av kunskap där ute som vi inte får reda på för att det inte är helt färdigforskat om i Sverige eller ännu inte nått primärvården. Tyvärr är det så att pengar även styr forskning inom hälsa och mycket av dom pengarna ligger hos medicinföretagen. 
 
Jag säger absolut inte att vården i Sverige är dålig. Jag äter ju även antidepressiv medicin och har fått bra hjälp från vården också. Men ibland räcker det inte hela vägen. Det känns som att friskvård och kunskap om hur kroppen fungerar som helhet inte är riktigt prioriterat. Dom kostrådgivare jag har gått till kan se vad jag har för brister eller hur mina tarmar fungerar genom att titta på min hud, mitt hår och min kroppsform. Och sedan förklara hur det påverkar mina värden och även min mentala hälsa. Det är väldigt fascinerande och kunskap som jag tror skulle hjälpa till att förhindra uppkomsten av många sjukdomar och även lindra besvären hos dom som redan är sjuka.
 
Jag hoppas verkligen att den kunskapen ska kunna bli en del av primärvården så vi i framtiden kan få en bättre överblick av vår hälsa. 
 
8 kommentarer publicerat i Psykisk hälsa
Taggar: Psykisk ohälsa, Utmattningssyndrom, järnbrist, kosttillskott, utbränd
#1 - - Jessica:

I blodprov mäts ju bara halten i blodet, hur det ser ut på cellnivå på andra ställen i kroppen visar sig inte på blodprov!😊

#2 - - Jessica:

I blodprov mäts ju bara halten i blodet, hur det ser ut på cellnivå på andra ställen i kroppen visar sig inte på blodprov!😊

Svar: Jaha! Kan man ta prover på cellnivå då också?
Johanna

#3 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Det finns säkert bra alternativ, man måste dockvara beredd på att det finns en hel del kvacksalveri också.
Tack, ja det var välbehövligt med massage och Robin som han hette var jätteduktig och trevlig.

Svar: Usch ja det finns det, bäst att gå toll välutbildade och erfarna!
Johanna

#4 - - S:

Har du tips på någon i Sthlm? Svår marknad, lätt att mest bli lurad på pengar men kan tänka mig att det också finns bra personer som man kan få mycket hjälp av.

Svar: Jag går hos Beatrice Wicklund, tycker hon är väldigt bra☺️http://beatricewicklund.com
Johanna

#5 - - clara:

Håller verkligen med dig om att det är bra att söka alternativa ställen, så länge man inte överdoserar och äter naturliga saker :)

Svar: Ja precis, överdosering ska man vara försiktig med, det är bra att ta hjälp om man tror att man har en brist☺️
Johanna

#6 - - Alexandra:

Risken med att lita på alternativa vårdgivare är väl att tyvärr finns det en del som INTE har något aning om vad de gör. Som endast går på sin egen tro utan att vara öppen och lyssna på ny forskning, vetenskap och liknande. Och det kan ju ibland vara svårt att skilja agnarna från vetet när man själv inte har någon kunskap.

Med det sagt så tycker jag absolut att man ska kolla in alternativa rådgivare också (jag är ju själv kostrådgivare och hälsocoach så det vore ju konstigt om jag bara tyckte man skulle gå till sjukvården). Vården har ju en tendens att vara lite inrutade och inte se ur ett helhetsperspektiv. Vilket så klart kan ha sin plats det också ibland.

Svar: Absolut, det håller jag med om! Man ska så klart var försiktig med vem man låter ta hand om ens hälsa☺️
Johanna

#7 - - Ellen Gräntz:

Blir så förvirrad av vården på det här sättet. Känns som att man aldrig vågar lita helt på vad de säger för det finns så många aspekter att ta hänsyn till alltid.

#8 - - Ellen Gräntz:

Blir så förvirrad av vården på det här sättet. Känns som att man aldrig vågar lita helt på vad de säger för det finns så många aspekter att ta hänsyn till alltid.

Svar: Jag förstår hur du menar. Men jag försöker tänka att jag ändå kan lita på en hel del men att det kan vara bra att få in en annan åsikt också. Speciellt som kanske kan få en att må bättre och fungera ,er förebyggande än vad vården kan.
Johanna