Ägd - Vad kostar ett rikare liv?

 
Här kommer ett till tittartips i septemberregnet! Har ni sett föreställningen Ägd med Henrik Schyffert och Fredrik Lindström? Jag såg den inte när den gick live, men SVT har filmat en kväll som har funnit på deras play-sida. Nu verkar den vara bortplockad därifrån men hela showen finns uppladdad på Youtube. Både rolig och intressant underhållning!
 
Jag visste inte så mycket om vad föreställningen handlade om innan jag såg den. Tänkte att den var ungefär som deras show Ljust och fräscht om nutida och historiska vanor i Sverige. Men Ägd handlare alltså om miljön och vårt ekonomiska system. Hallå, två av mina favoritämnen!
 
Dom tar upp det märkliga i att vi i nästan hela världen använder ett ekonomiskt system som bygger på tillväxt. Det betyder att alla länder strävar efter en högre BNP än vad man hade året innan och för det krävs det en ökad handel av varor och tjänster. Det märkliga i det här är ju att vi har en jord med resurser som kan ta slut vilket nu håller på att hända. För att hela tiden öka handeln behövs mer produkter och då skulle vi också behöva en jord som blev större och större eller alternativt fler planeter att övergå till när den första tar slut. Men nu ser ju inte verkligheten ut så, så varför håller vi ändå kvar vid det här ohållbara ekonomiska systemet?
 
Jag tycker att det här är den viktigaste frågan av alla miljöfrågor eftersom det mesta i vår värld trots allt styrs av ekonomin. Och det är så konstigt att fortfarande år 2017, är det ingen av våra politiska partier som pratar om hur vi ska kunna göra en omställning till en hållbar ekonomi, inte ens Miljöpartiet. 
 
Det är som Schyffert säger i föreställningen, alla vet att det ser ut så här, att vi inte kommer kunna leva med tillväxt i lång tid till, men vi gör ändå ingenting åt det. Låtsas som att problemet inte finns och se hur långt det räcker. Tills det tar tvärstopp helt enkelt. 
 
Okej, nu ska jag inte babbla på för mycket, gå in och se den istället! Jag älskar sån här kultur, när man kan förmedla budskap och samhällskunskap med humor och underhållning. 
 
Ni som har sett den, vad tyckte ni? Berätta gärna, även om ni inte håller med mig så klart!;)
4 kommentarer publicerat i Miljövänligt
Taggar: Hållbar utveckling, cirkulär ekonomi, henrik Schyffert, tillväxt, Ägd
#1 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Åh, låter ju superintressant! Ska helt klart spana in den :)

Svar: Verkligt intressant! Den är ju lång som en film ungefär men man kommer fort in i den tycker jag☺️👍
Johanna

#2 - - Jennifer:

Vad kul, tack för tipset :D

Svar: Hoppas du också gillar den!☺️
Johanna

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

jag är en typisk "sticka huvudet i sanden" är jag rädd. Nå, jag gör smågrejer som handlar second hand, äter allt jag köper (slösar inte mat) och duschar typ inte. Men jag har och kör bil. Och jag äter kött. Så helt klart huvudet i sanden...

#4 - - Frida G Svensson:

jag erkänner jag har SÅ svårt för dessa två karlar. Står bara inte ut.

Svar: Då rekommenderar jag nog inte denna till dig. Dom är ju med rätt mycket😉
Johanna