Tv-serie-tips: The Up series

 
Jag håller just nu på att titta på en sååå fin dokumentärserie som jag måste tipsa er om. Den heter The up series eller 7 UP. I den får man följa 20 personer i England från olika samhällsklasser från att dom var 7 år. Varje episod är som en egen liten dokumentär som kommer ut var sjunde år från år 1964. Den senaste är från 2012 då dom alla är 56 år. 
 
Personerna blir intervjuade om hur deras liv ser ut, hur dom ser på jobb, kärlek, sex och politik. Ett tema är också hur dom ser på dom möjligheter dom haft i livet och hur dom tror att deras bakgrund har format dom. Det är så himla fascinerande och för varje ny episod tänker man; Va, ser den ut så där nu? och Oj, titta vad hen gör nu?
 
Det är lite slow tv, speciellt i dom första episoderna eftersom tv såklart var rätt annorlunda på 60-talet. Men jag lovar er, när ni väl har kommit in i serien kommer ni älska dom där personerna och vilja att allt går bra för dom. Speciellt efter att ha sett dom när dom var 7 år och hur dom såg på världen då.<3
Alla avsnitt finns på Youtube bland annat. 
 
 
3 kommentarer publicerat i Tips, Vardag;
Taggar: 7 up, The up series, Tv-serier, dokumentär, youtube
#1 - - Nathalie Isaksson:

Sånt här gillar jag, har inte sett den än men ska göra =)

Svar: Hoppas du gillar den lika mycket som jag☺️
Johanna

#2 - - Wanderlust by Jona:

Men åh så intressant det låter! Tusen tack för tipset, ska genast kika in :)

Svar: Gört, den är så fin!☺️
Johanna

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag kunde inte kommentera här ovanför, men jag vill säga att jag älskar dina inlägg om utmattningssyndrom som sätter ord på också mina tankar.

Svar: Tack snälla vad fint skrivet☺️ Och hmm, konstigt med kommentarerna, har för mig att det hänt förut någon gång...
Johanna