Boktips - Naturligt snygg - Så gör du en grön skönhetsdetox

 
Här kommer ett tips på en bok jag precis läst på semestern! Jag har ju tidigare skrivit om bloggen Naturligt snygg som drivs av Hannah Sjöström i inlägget om 5 gröna influencers. På den bloggen hittar jag alla recensioner om nya produkter i den gröna skönhetsvärlden och tips om jag letar efter något särskilt. 
 
Nu har hon även kommit ut med en bok; Naturligt Snygg - Så gör du en grön skönhetsdetox. Det är en väldigt bra guide för den som vill börja byta ut sina skönhets-/hygienprodukter mot mer miljövänliga och därmed oftast mer hälsosamma. Jag gick över till naturligt och ekologiskt för flera år sen, men tycker ändå det var kul att läsa den här boken, som en uppfräschning av det jag lärt mig och om det kommit några nya rön från skönhetsvärlden. 
 
Boken börjar med lite fakta om konventionella produkter, vad kemikalier kan göra för skada på vår hälsa och miljön och vilka ämnen som man gör säkrast i att undvika. Den går sedan vidare med kapitel för olika delar av kroppen och vad det finns för naturliga produkter som alternativ, både sånt man kan göra själv hemma och produkter som finns att köpa. Exempel på kapitel är Håret, Makeup och Solskydd. 
 
Boken är skriven på ett väldigt personligt sätt och Hannah Sjöström berättar hur hon kom kontakt med grön skönhet och hur hennes övergång har gått till. Det är inte alltid så lätt då man är van vid ett visst sätt som produkter luktar, löddrar och känns mot huden. 
Men när man väl har gjort skiftet vill man inte gå tillbaka, skriver hon och det kan jag verkligen hålla med om! Jag har tex aldrig torra händer längre sen jag började använda naturlig tvål gjord på vegetabiliska oljor. 
 
Så jag kan verkligen rekommendera den här boken för den som är intresserad av grön skönhet/hygien!
 
Jag har förresten precis beställt några nya sminkprodukter som jag är väldigt spänd på, så om du vill veta mer om dom och vad jag använder; stay tuned!
#1 - - Jessica Högberg:

Den måste jag ha för det är en djungel!

Svar: Vad kul att du gillar! Annars är ett bra tips att gå in på en Life-affär, dom brukar ha bra grejer och kan också en del om skönhetsvård (lite beroende på vart man går såklart).
Johanna

#2 - - Matilda Berlin:

Men åhhh vilket bra tips!! =)

Svar: ☺️🌺
Johanna

#3 - - Isabel Boltenstern:

Det gick inte att kommentera inlägget här under (om gränssättning) så jag skriver här istället. Hope you don't mind: känner igen mig 100% och tycker det är så svårt i stundens hetta att komma med ett lugnt och sansat svar tillbaka om någon trampar på mig. Man vill gärna undvika pajkastning och att slå tillbaka med samma sorts retorik, och ofta blir det en grubbelpunkt jag istället tar med mig till sängen när jag ska sova. Tack för att du satte ord på det!

Svar: Tack för att du tog dig tid att kommentera ändå! Ja, förstår precis hur du menar. Oftast är jag så ovan att säga ifrån att jag blir helt ställd om jag känner mig orättvist behandlad. Och då kommer inte reaktionen förrän ett tag senare. Men ett viktigt steg är ju att bli medveten om problemet, så får man jobba på det därifrån. Kram på dig!☺️
Johanna

#4 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Det låter ju jättebra, vilken viktig litteratur :D

Svar: Ja den är toppen!🙌
Johanna

#5 - - Amanda Jona [FOTOGRAF]:

Låter ju kanonbra, måste genast kika in den! Tack för alla fantastiska tips du delar med dig av hela tiden! :)

Svar: Åh tack snälla för din fina och peppande kommentar:) kram!
Johanna