Därför har jag slutat handla på H&M och Zara

 
Det här året har jag börjat ändra på sättet jag handlar kläder. Jag försöker idag främst köpa på second hand och från hållbara klädbutiker. Jag har inte helt slutat handla på andra klädbutiker- och kedjor, har ju lite svårt för det där att vara helt strikt med något, känns som att det alltid går i baklås då. Därför försöker jag utse vissa värstingar som jag tycker gör för mycket skada för att jag ska vilja handla hos dom. Jag har skrivit mer om det i inlägget Bojkotta företag?
 
Supermiljöbloggen skriver nu om att både Zara och H&M samarbetar med textilfabriker som orsakar stora miljöföroreningar. Fabrikerna producerar tyget viskos som förvisso tillverkas av cellulosa som kommer från trä, men det används tyvärr en ovanligt stor mängd kemikalier vid produktionen. 
 
Runt fabrikerna har det hittats miljöförstöring i både vatten och luft på grund av att kemikalierna släpps ut vid tillverkningen. Vissa av kemilalierna är också kopplade till allvarliga sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och fosterskador. I bostadsområden runt fabrikerna är kemikalienivån tre gånger högre än vad som är tillåtet och det har lett till allvarliga hälsoeffekter på lokalbefolkningen. 
 
Efter att ha läst det här känner jag mig ännu mer trygg med att inte ge mina pengar till dessa märken. Jag tycker ofta att just Zara och H&M återkommer i såna här rapporter och undersökningar om klädindustrins stora miljöpåverkan.
 
Jag blir så ledsen när jag läser sånt här. Dels för att det förekommer i världen men också att vi i Sverige inte har lagar som förhindrar handel med varor som har producerats på det här livsfarliga sättet. Jag tycker det är viktigt med ett personligt ansvar för individer, men ännu mer tycker jag att vi ska ha ett samhälle där företagens eget ansvar regleras hårdare. Om man vill sälja i Sverige ska företag kontrolleras så dom inte ska kunna ha en sån här usel produktion. Det skulle aldrig vara tillåtet att producera varor på det här farliga viset i Sverige, varför ska det då vara tillåtet att sälja varor från fabriker där det är tillåtet? Nej, lagstiftningen räcker inte till, det är helt klart.
 
 
Förresten är Supermiljöbloggen en riktig toppenblogg för nyheter kring klimatfrågor och hållbar utveckling, tips tips!
#1 - - Linda:

Man hade ju kunnat hoppas att större företag som dem tog sitt ansvar.

Svar: Verkligen! Dom har ju minst sagt pengarna för att kunna ha bättre kol!🤔
Johanna

#2 - - Hemma Hos Felicia:

Själv har jag också slutat att handla på H&M, tror inte att jag köpt ett enda plagg där ifrån nu på ett år! :)

Svar: Gött, ju fler vi blir😉
Johanna