Om min utbrändhet och binjureutmattning

 
Här kommer en uppdatering om min utmattning. Jag har ju varit sjukskriven sen maj 2016 och jobbar just nu 50%. I går var jag hos min kostrådgivare/hälsocoach Gunilla Gunnarsson och kollade mina värden igen. Jag brukar göra det 2-4 ggr om året beroende på hur jag mår, har skrivit om det tidigare i det här inlägget Kolla dina värden. 
 
Och precis som jag trodde så hade min binjurefunktion gått ner igen sen jag var där senast. Jag har tagit kosttillskott för binjurarna sen jag blev sjuk, vilket jag är övertygad om har hjälpt mig mycket. Nu bytte jag tillskott i december då dom jag använt tidigare togs ur produktion (precis när jag behövde dom, tack för det...) och sen dess har det inte riktigt gått framåt. Jag känner att mitt tillfrisknande har stått still eller tom blivit lite sämre. Jag har inte riktigt kopplat ihop det med bytet av tillskott tidigare, men nu tror jag att dom nya helt enkelt inte fungerar lika bra för mig. Så vi bestämde oss för att göra ett nytt byte och se om min kropp svarar bättre på det. Jag ska nu testa Adrenal cortex, producerade av Holistic och se om det blir någon förbättring. Några av Gunillas övriga klienter har också fått byta, men dom nya tabletterna har fungerat bättre för dom, och för vissa har dom även varit en förbättring.
Det är som vanligt helt enkelt, allt är individuellt och det som fungerar för andra kanske inte alls är bra för mig. Det nya preparatet jag bytte till i december ska ha samma innehåll som det tidigare, men med en helt annan producent kan det ändå bli stora skillnader individuellt. Så just nu känns det jättebra att jag kanske har fått en förklaring till att det inte riktigt har blivit så mycket bättre. Hoppas, hoppas på dom nya tillskotten!
 
I övrigt såg mina värden bra ut, vilket var skönt. Min matsmältning var inte optimal, vilket framförallt verkade bero på att slemhinnorna i tarmarna inte fungerade jättebra. Matsmältningen kan också försämras om inte binjurarna fungerar som dom ska (dom styr det mesta känns det som), så Gunilla trodde att det skulle bli bättre när jag kände mig piggare. Men jag skulle försöka dra ner på mitt glutenintag, då gluten kan försvaga slemhinnorna i tarmarna ytterligare. Jag ska också fortsätta ta ett tillskott av Selen ibland, vilket bl.a. fungerar som bränsle för binjurarna.
 
En annan rolig nyhet är att jag ska börja gå på rehabilitering på Rehabakademin i Stockholm. Det är ett ställe som specialicerar sig på långvarig utmattning och smärta. Jag ser verkligen fram emot det! Jag kommer börja deras förprogram och sedan, om jag tycker det är något för mig, fortsätta på det längre programmet som är ca 3 månader långt. Så, just nu känner jag att framtiden är ljus;) Hoppas ni också mår bra!
#1 - - guccimamma:

ha en fortsätt fin torsdag

Svar: Tack och detsamma!🌞
Johanna

#2 - - Moa Kandelin:

Vad bra att det finns bra hjälp att få!

Svar: Verkligen! Man kan behöva leta lite efter den bara och inte nöja sig med det man får från sjukvården. Det finns mycket mer kunskap även utanför skolmedicinen!😊
Johanna

#3 - - Isabell :

Bra tips med selen. Tror mina binjurar också behöver lite hjälp. Har fått tid hos frekvensanalys i Uppsala nu ☺

Svar: Vad bra! Tror nästan alla som har varit nedstämda, traumatiserade eller stressade kan behöva hjälp med binjurarna. Ska nog skriva ett eget inlägg om det sen. Läs här för väldigt bra info om hur allt hänger ihop http://www.halsovisare.com/search/label/binjuretrötthet?updated-max=2014-10-08T11:27:00%2B03:00&max-results=20&start=8&by-date=false&m=0
Johanna

#4 - - Bella:

Starkt av dig att skriva om detta, kramis!

Svar: Tack:) kram på dig!
Johanna