Att välja mellan guld och gröna skogar

 
Jag läste en så bra debattartikel på SvD :s hemsida om dom utmaningar alla världens länder nu står inför med miljön. Skribenten Christer Sanne menar att miljöpolitiken handlar mycket om att vi ska satsa oss ur dessa kriser. Vi bygger lösningar för trafiken, investerar i grön energi och försöker producera mer hållbart. Och att även om det är bra förslag och säkert något vi måste göra också, så blir det lite av en tankevurpa att försöka producera och konsumera oss ur dom här problemen, när det är produktion och konsumtion som är problemet från början. Att vi egentligen borde försöka sansa oss.
 
Jag kan inte annat att hålla med honom om det här. En av dom stora anledningarna till miljöproblemen är att vi har blåst på utan att tänka efter. Låtit effektivitet och tillväxt vara målen som vi aldrig kan ändra på. Inte ens när vi nu inser att jorden inte klarar av vårt tempo. Vore det då inte bättre att försöka ta ett steg tillbaka, tänka efter och försöka hitta en ny riktning? Nu är det lite som att vi försöker hitta en lösning i själva problemet istället för utanför.
 
När jag skriver inlägg till den här bloggen vet jag själv att det är lätt att gå in på samma spår. Hur kan vi välja miljövänligare saker och hitta en hållbar konsumtion? När vi framförallt behöver konsumera mindre och helt enkelt välja mindre och färre. Hur vore det med en julkonsumtion som inte slog rekord varje år? En november utan Black Friday och mellandagar utan köphets?
 
Han tar också upp att ett av stegen mot en hållbar livsstil är att arbeta mindre och det tycker jag är väldigt intressant. Jag har ju själv valt att arbeta bara fyra dagar i veckan istället för fem. Inte framförallt för miljöns skull utan för att jag egentligen aldrig har velat jobba heltid utan istället ha mer tid till annat. Jag har skrivit mer om det i inlägget Andningspausen. Men det blir ju ändå en bra bieffekt att jag inte kan konsumera lika mycket, vilket i sig också är bättre för miljön. Och jobbar vi mindre kan vi också ha mer tid till att tänka efter och se över hur vår livsstil egentligen påverkar jorden, och även oss själva. Som Sanne skriver, det blir ett val mellan guld och gröna skogar.
4 kommentarer publicerat i Miljövänligt
Taggar: Hållbar utveckling, christer sanne, debattartikel, livsstil, svd
#1 - - Netti Starby:

Det hade verkligen varit underbart att få jobba mindre så att man fick mera tid för annat. Intressant artikel! :-D Kramis

#2 - - Frida G Svensson:

klimathotet ger mig sådan ångest. Jag känner att jag lever på livet i 110 km i timmen och inte gör för miljön vad jag borde. Har du tips på några enkla saker man kan börja med för att göra sin vardag mer miljövänlig?

Svar: Absolut! Trodde jag redan hade skrivit ett sånt inlägg om klimatet, men det hade jag visst inte, så det kommer! En grej som är bra är att kolla sitt ekologiska fotavtryck, alltså hur stor påverkan ens egen livsstil gör, det är ju så olika för alla. Det kan du tex göra på WWFs hemsida http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck
Johanna

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag shoppade inget på black friday, men var bra sugen. De är duktiga på säljknep alltså...

Svar: Ja Gud det blir man ju verkligen! Och nu verkar det tydligen ha blivit en hel weekend också. Jäkla kass tradition...
Johanna

#4 - - Maria - All things green:

Exakt så är det här med, jag väljer att jobba mindre vilket ger mig större frihet. Mindre pengar med, men för mig är det ett vinnande koncept <3

Jag hörde/läste om byggnaden av nya Karolinska. Man fokuserar mkt på att minska energiförbrukningen under husets levnadstid och det är där fokus kring miljön ligger. Men man tittar inget på hur mkt det förbrukar och belastar miljön att bygga det från första början. Själva byggnationen av Karolinska förbrukar lika mkt energi som hela Karolinska gör under 50-60 år. Främst är det betongtillverkningen som belastar miljön. Och jag är med på att det är ett sjukhus osv, det är viktigt. Men just det att man inte tittar på hela projektet. Tydligen finns det ngt företag i Sverige som tillverkar mkt betong som försöker titta på just det, hur man kan producera betong utan stor miljöpåverkan. Jag tror det är viktigt att titta på HELA bilden. Visst ibland måste man bygga nytt, förändra, förbättra..men man kan inte bara titta på slutprodukten, man måste se hela vägen dit också (tycker jag).

Jättebra inlägg!

Svar: Tack snälla!☺️
Intressant att läsa. Jag hörde samma sak om elbilar, att tar lika mycket på miljön att tillverka en sån bil som att köra en bensindriven i en himla massa år (kommer inte ihåg exakt nu). Det blir ju lätt så att man vill förnya och förbättra när ibland det bästa är att bara använda det som finns istället. Speciellt i Sverige där allt är så nytt och fräscht redan!😏
Johanna