Hur hittar man en bra hälsorådgivare?

 
Så roligt att jag fick så många reaktioner på inlägget om alternativ vård vs skolmedicinen
Det var flera som kände igen sig i att den vanliga vården inte alltid räcker till och att alternativ vård som hälsorådgivare eller näringsterapeut då kunde vara ett bra komplement. 
 
Några påpekade också att det idag finns så många som håller på med alternativ vård och att man ska vara försiktig med vem man går till så att det är en verkligt kunnig person. Och det håller jag verkligen med om! Titlar som hälsocoach o s v är ju inte skyddade idag så det krävs inte mycket för att kalla sig det och starta en verksamhet. 
 
Själv har jag bara gått till två stycken så jag är ingen expert på hur man kan gå tillväga för att hitta rätt. 
Men att gå till någon som man har blivit rekommenderad är alltid en bra ide. Om någon har blivit hjälpt för problem som kanske liknar dina har du ju något att jämföra med. Om man inte känner någon som personligen kan rekommendera en rådgivare, så kan det vara bra att ta en tur på internet och kolla om det finns någon som verkar särskilt omtyckt. Det finns ju forum om nästan allt så där kan man också få kontakt med folk som har erfarenheter och kan tipsa om vem dom gått till. 
 
När du väl hittat någon att gå till så tycker jag att det är viktigt att du märker resultat av vården du får. Sån här rådgivning är inte direkt gratis så då ska det också ge någonting att gå och få hjälp. Om du får råd om kostomläggning, kosttillskott eller något annat, så ska du efter några veckor kunna märka skillnad. Första gången jag gick till en rådgivare hade jag bl a problem med acne. Hon kom då fram till att min lever som ska rena kroppen inte fungerade som den ska och jag fick levertillskott (i vätskeform) som skulle få igång funktionen lite bättre. Några veckor senare var min hy mycket bättre och sen dess får jag bara enstaka finnar ibland. Så efter det är jag en true believer:) 
 
Näringsterapeuten jag går till nu heter Beatrice Wicklund och jobbar vid Fridhemsplan här i Stockholm. Hon har hjälpt mig mycket nu med min utmattning och att förstå vad som händer i kroppen då, så henne rekommenderar jag gärna!
 
Har du någon erfarenhet av alternativ vård, bra eller dålig? Hur gör du för att hitta rätt? Dela gärna med dig i en kommentar!
En kommentar publicerat i Psykisk hälsa
Taggar: Näringsterapeut, Psykisk ohälsa, Utmattningssyndrom, alternativ vård, hälsorådgivare
#1 - - Evahle - en blogg om psykisk hälsa:

Bra inlägg :)

Svar: Tack☺️🌸
Johanna