Utmattningsskolan - kan det vara värt att prova?

 
Hej från sjukstugan!
 
Inläggen duggar inte direkt tätt här inne just nu. Jag är fortfarande sjukskriven och kämpar på med utmattningen. Det konstiga är att sen jag blev sämre igen har det verkat sätta sig ännu mer i kroppen än i hjärnan jämfört med när jag blev sjuk från början. Jag är verkligen mycket tröttare i huvudet också, men jag har svårare att orka med saker som att promenera och städa nu. Jag kan inte riktigt komma ihåg att det var så förr. 
 
Jag tror ju att det här till stor del beror på att jag tvingades gå upp för snabbt i tid i höstas. Det kändes ju inte bra då och det är fortfarande något som irriterar mig att det blev så. 
Men jag tror också att det är något som inte riktigt står rätt till i kroppen, något som jag inte har behandlat. Jag går ju till en näringsterapeut och hon misstänker att det är mitokondrierna (vilket är ungefär energimotorerna i cellerna) som inte fungerar som dom ska. 
 
I vilket fall har jag börjat kolla upp lite fler tester inom den alternativa vården som kan göras för att ta reda på mer. Jag är ju lite otålig av mig (vilket är knepigt med den här diagnosen), så nu när jag varit hemma i nästan två månader börjar jag känna att det måste finnas mer att göra. 
 
Jag har hittat bland annat en sida som heter Utmattningsskolan. Den drivs av en författarinna som hade drabbats av flera kroniska sjukdomar, bland annat utmattningssyndrom. Hon blev inte speciellt mycket bättre av vården i Sverige och sökte sig till slut till Indien och ett sjukhus där. Då blev hon behandlad för en inflammation i hjärnan, framförallt med omläggning av kost och läkning med olika örter och kryddor. Hon fick veta att inflammationen var vanlig och berodde på en förgiftning. Vanliga förgiftningar var mögel, miljögifter, tungmetaller (som kvicksilver, aluminium mm). Efter ett vården på sjukhuset blev hon frisk. 
Nu har hon gjort hemsidan Utmattningsskolan för att sprida kunskapen i Sverige. 
 
Vad tror ni, kan vara värt att prova? Jag tycker i alla fall det låter väldigt spännande. Och något som står klart är ju att man inte verkar veta mycket om utmattning inom sjukvården, förutom att den beror till stor del på stress. 
Jag har tidigare läst en del om österländsk medicin så som Ayurveda och dom verkar ha ett helt annat helhetstänk i sin vård om man jämför med Sverige och många andra länder i västvärlden. 
 
Vi får se hur jag går vidare, någonting blir det i alla fall. Jag försöker skriva här på bloggen hur det går när jag har lite krafter, så stay tuned!
En kommentar publicerat i Psykisk hälsa
Taggar: Psykisk ohälsa, Utmattningssyndrom, rehabilitering, utbränd, utmattningsskolan
#1 - - Slow Living by Annika:

Åh fina du! Så tråkigt att du är sjuk! :(
Maten tror jag absolut på du bör ta ett grepp om. Maten bör vara vår medicin och med rätt kost renar vi kroppen från många gifter. Själv har jag ätit lchf ett par månader och striktare keto senaste veckorna.....jag mår allt bättre från min utmattning och hoppas du kommer göra detsamma!
Kram

Svar: Så skönt att det går framåt för dig☺️Jo jag la också om min kost i förra året så efter det blev det mycket bättre. Tyvärr verkar det ändå vara något som inte är helt rätt tror jag. Men är i af på väg upp nu!
Kram 🌸
Johanna