Mandelmanns gård

 
Åh, har ni sett Mandelmanns gård på TV4? Vilket mysigt program!
Vi får följa paret Mandelmann som driver ekologiskt jordbruk i Skåne. Hur dom tar hand om djur, odling och växter själva och utan kemikaliska bekämpningsmedel. Jag tycker dom verkligen förmedlar glädjen över att leva med naturen, använda det som finns tillgängligt och ta vara på allt som går, istället för att försöka övervinna naturen och endast skapa det som vi människor vill ha i den. 
 
I gårdagens program visade dom hur man kan göra egen hudsalva av bivax, egen tvättsvamp av en gurkväxt och eget cement för att cementera en vägg (och måla den rosa<3). Dom smörjde också in hönornas fötter med bivax för att skydda dom från kvalster på hösten. Älskar verkligen när dom visar hönorna. Min familj hade en egen höna när jag var liten och det är så himla festliga djur!
 
Jag kan verkligen känna igen mig i deras entusiasm över att ta vara på naturen. Det är precis så jag känner när jag försöker hitta miljövänligare produkter och ekologiska varor istället för konventionella. Som dessutom är hälsosammare för oss människor! Jag tror att det är såna här program vi behöver. Vi vet ju alla att det ser rätt mörkt ut ur miljö- och klimatsynpunkt just nu, men vi människor kan inte drivas för mycket av rädsla och oro. Vi behöver känna att det vi gör ger oss glädje och det tycker jag verkligen det gör att leva mer miljövänligt. När nu allt fler av oss lever i städerna och kommer längre från naturen, kan det vara ett sätt att komma närmare den och en känsla av att jorden är ändlig och att vi påverkar den med våra val. Det är inte jobbigt och svårt att försöka tänka på miljön, det är kul och tillfredställande! 
 
#1 - - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Jag har sett ett avsnitt och det verkade supermysigt :)
Så mysig närhet till naturen :)

Svar: Man blir riktigt avundsjuk😊
Johanna

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Har helt missat det, men måste kanske kika in! :)

Svar: Ja! man vill flytta till landsbygden när man ser det😉
Johanna

#3 - - freja lindsjö:

har inte sett det, men verkar som ett trevligt program :)

Svar: Verkligen det mysigaste på tv just nu!
Johanna

#4 - - Frida:

Hittade det sent men som tur är kan man ju se allt i efterhand. Bra höst och vinter-tv så man är riktigt laddad sen inför våren!

Svar: Precis🌞 Har hört att det ska komma en ny säsong också. Hoppas snart!
Johanna